Dagens ros...

Dagens ros går till killen som hjälpte mig att få upp min nyckel från en gatubrunn igår.

Jag har haft min lilla bror på besök i några dagar, trevligt! Igår skulle han till stan och jag skulle till skolan så jag passade på att åka med honom. Och när man ändå har bil så är det ju lika bra att köra bort kartonger och tidningar till sorteringen, därför hade jag plockat ihop några kassar som jag skulle sätta in i bilen. Nycklarna höll jag i handen, vanligtvis sitter lägenhetsnyckeln i nyckelknippan men nu var den på en egen nyckelring eftersom Manne hade lånat den. Jag sätter alltså in kassarna i bilen, men på något sätt glider lägenhetsnyckeln ur handen på mig, ner på marken... otur som jag hade var det inte bara asfalt under mig utan en gatubrunn. Ni vet en sån där med galler, galler som är lagom stora för en nyckel att glida ner i...

Japp, där nere låg nu min nyckel. Min enda lägenhetsnyckel i Jönköping, David har den andra och han är i Göteborg. Tur i oturen så hade den hamnat på kanten, alltså inte i vattnet. (I samma ögonblick som jag inser att nyckeln ligger i en gatubrunn inser jag även att jag låst in min mobil i lägenheten så jag kunde inte ringa någon jag känner, perfekt tajming). Manne försöker få upp locket och menar att om det finns ett järnspett någonstans så kan han nog få upp det. Men något järnspett hittar vi inte (jag kunde inte ens leta i källaren eftersom jag, som ni nog förstått, saknade nyckel). Vaktmästaren som varit på gården tidigare under dagen var också puts väck, typiskt.

Efter att ha stått ute i ungefär en halvtimme och försökt komma på en lösning ser jag en kille gå till sin skåpbil. Jag skyndade mig att fråga om han inte hade ett järnspett i bilen eller något liknande. Nej, det hade han visst inte.... men han var hjälpsam och hittade en tång som han försökte få upp nyckeln med, det gick inte. Då gick han tillbaka till bilen och hämtade ståltråd som han böjde till en krok och började fiska med... Var det självaste MacGyver som hjälpte oss mån tro? Vem vet. Efter några spända sekunder (minuter?) lyckades han få tag i nyckeln och få upp den genom gallret. Tack och lov!

Så, dagens ros går till den snälla killen!

Kommentarer
Postat av: Emma

Menar du att din scoutiga bror, som jobbat med massa avloppsrör, inte kunde få upp nyckeln?



ojojoj, vart är världen påväg?

2009-11-02 @ 17:08:27
Postat av: Elin

Haha, precis =) Fast så satt gallret fast rääätt hårt, o vi hade ju inget järnspett eller liknande! :)

2009-11-04 @ 14:15:53
URL: http://eerdal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0