Egypten (varning för långt inlägg)

Eftersom jag vet att sötaste Ewa sitter och längtar efter ett blogginlägg från mig så tar jag nu tag i det och skriver lite. Glad Äwa? :)

Jag har ju faktiskt varit med om en resa som jag kan berätta lite om! Förra året var David, Helena och några till nere i Egypten och tog dykcert. De har pratat hur länge som helst om att åka tillbaka i november och nu var det alltså dags. I år var det bara David och Helena som kunde, o så jag då. David hittade en billig resa, men när han skulle boka visades det sig att det inte gick. Så vi var inställda på att det inte skulle bli någon resa. MEN, dagen innan flyget gick kollade David igen och hittade sista-minutenbiljetter för det otroliga priset 599kr, tur och retur (dock bara flygstol). Jag bokade min biljett runt halv sex på måndagskvällen, åtta gick sista tåget till Göteborg och vid två på natten åkte vi till Malmö som flyget gick ifrån. Hux flux så var jag i Egypten.

Det blev en bra resa! Här får ni en redovisning av dagarna:

Tisdag: Flyg. När vi kom fram till Hurghada började vi med att leta hotell. Fick rum direkt på David och Helenas gamla hotell sen förra året. Rinnande toalett och dåligt med varmvatten, men vad gör man inte för att komma billigt undan? Det funkade utmärkt iallafall!

Onsdag: Bestämde att onsdag skulle få bli en slappardag på stranden. Jag hade en hemtenta som skulle in senast torsdag så den ägnade jag mig åt att skriva på. På kvällen gick vi till en restaurang för att äta kamel. Kan väl inte säga att jag känner någon större skillnad i smak på kamel och annat kött, men så är jag ju inte mycket till finsmakare heller. Gott var det iallafall, och vi fick ett intyg på att vi ätit det. Turistställe? Nää då....

Torsdag: Bokade in oss på en resa med Ving till Luxor för att bland annat titta på "Konungarnas dal" där en massa faraoner ligger begravda. Tittade bland annat på Tutankhamun och hans gravplats. Intressant. Vi åkte även båt över Nilen, floden där de kastar sina sopor... vår reseledare berättade att hon en gång hade sett en död hund flyta omkring. Mysigt. Var en bra dag och roligt att vara lite kulturella. Nästa gång jag besöker Egypten får det bli pyramider! På vägen hem från Luxor råkade vi tyvärr ut för en trafikolycka.... En liten minibuss svängde ut precis framför vår stora turistbuss. Det gick bra för oss, mindre bra för minibussen. Tyvärr vet vi inte så mycket mer då vi inte fick gå ut ur bussen och titta.

Fredag: Idag bestämde vi oss för att dela på oss. David som längtade efter att ge sig ut och dyka gjorde det med ett egyptiskt dykcenter. Jag och Helena däremot la oss på stranden och pressade. Pressandet gav resultat: det gjorde ont att sitta i flera dagar. Kvällen spenderade vi tillsammans och gick ut för att äta på en restaurang som David och Helana kände till, 7,50kr för spagetti med köttfärssås. Inte helt fel.

Lördag, Söndag, Måndag: Dyksafari med Colona dykcenter. Tre dagar och två nätter på en båt. David och Helena dök självklart men jag som inte har dykcert fick nöja mig med att snorkla. Inte så dumt det heller! Fick sällskap av en ur besättningen (för att jag inte skulle flyta iväg i den starka strömmen...) och han visade flera olika fiskar. En personlig guide helt enkelt (min egyptiske vän döpte jag honom till). Finns så många fina fiskar! Coolt. Jag fick även snorkla över ett vrak, det kändes mäktigt, och samtidigt hemskt - flera tusen människor dog när skeppet sjönk. Egyptens Estonia kallade våra dykguider det för, en fruktansvärd tragedi.
Var bra dagar på båten! Snorkling, mat, sol och trevligt sällskap.

Tisdag: Hem igen. Kom till Malmö vid halv sju på kvällen. 19.40 gick sista tåget till Göteborg... nervositeten spred sig när Davids väska inte kom förrän strax efter 19. Sprang ut till taxibilarna, chauffören körde fort (men inte lika galet som trafiken i Egypten, usch för den!) och vi hann med vårt tåg! Puh.

Så, det var min resa det. Hänger du på nästa år?


Kommentarer
Postat av: emi

Ingen bild på din egyptiske vän?! Hallå!

Men låter som en härlig resa! Kul att det blev av!

Kram!

2009-11-23 @ 17:05:01
URL: http://emi-n.blogspot.com
Postat av: Em

Haha, jag liksom, men kolla, han har en liten man i sin kruka!



2009-11-23 @ 18:22:32
URL: http://parentes.blogg.se/
Postat av: Lea

Jag bytte visst namn på fredagen. Kan det ha nått muslimskt skäl månde?

Trodde du skulle skriva nått om våra nätter, som avbröts av deras försäkran om att "Gud är stor".

Kul läsning i alla fall. Får hänvisa folk till dig när de undrar om hur vi hade det och vad vi gjorde helt enkelt.

Väntar för övrigt med spänning på att få se resten av bilderna =)

Kram

2009-11-24 @ 18:10:20
Postat av: Elin

Emi: Nu har jag lagt till en bild på min egyptiske vän!! Han i blå våtdräkt =)



Em: haha, kanske ser ut så ja :P



Lea: oups, haha...japp, du fick ett muslimskt namn! =)

Nätterna lämnade jag i berättelsen här...

Har du inte fått bilderna från david än?

Kram

2009-11-26 @ 20:46:10
URL: http://eerdal.blogg.se/
Postat av: ruth

egypten är ett fantastiskt land!! Synd att ni missade pyramiderna. Om ni drar dit nästa år får ni se dem, passa samtidigt på att ta tåget upp t alexandria. Muchu beautiful!

kram!

2009-11-27 @ 13:45:59
URL: http://ruthsblogg.blogspot.com
Postat av: ewa

älin!!

tack för det fantastiska inlägget! Nästa gång drar vi dit på en tjejtur =)

2009-11-29 @ 19:54:14
URL: http://www.livethosfrua.blogspot.com
Postat av: Elin

Ruth: Jaa... pyramiderna får bli nästa gång vi åker dit! Var ju bara där en vecka nu och den här gången fick det bli konungarnas dal.



Ewa: Jaaa,tjejtur! Va mysigt :D

2009-11-30 @ 18:02:22
URL: http://eerdal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0