Tårfylld kväll efter inställd fikadejt

Efter en inställd fikadejt tillbringades kvällen i tårar... Var nämligen hemma hos Carolina och tittade på filmen filmen "Hotell Rwanda". Jag grät mig genom filmen. Hur kan vi människor vara så grymma? Så onda? Jag finner inga ord.

För er som inte sett filmen handlar den om fokmordet i Rwanda 1994. I kriget mellan de två folkslagen hutuer och tutsier mördas ca.1miljon tutsier under loppet av  tre månader... Detta utan att vi i västvärlden gör någonting. Vid ett tillfälle i filmen filmar män från västvärlden vad som händer, för att sända i nyheterna. Hotellägaren Paul Rusesabaginas reaktion blir då att nu kommer de bli räddade, för hur kan man låta bli att ingripa när man ser något sånt? Som svar får han: "Jag tror att folk kommer säga `åh, så hemskt´, för att sedan återgå till att äta sin middag."  Någon som känner igen sig? Jag gör det. Hur kan vi blunda för ett folkmord? En miljon människor slaktades rent ut sagt.

Om ni inte sett filmen, se den! Den är hemsk, men sevärd.

Kommentarer
Postat av: Em

Har hört talas om filmen, tror inte jag skulle palla att se den.. För övrigt läste jag först "tårtfylld" och tyckte inte alls så synd om dig för att du missat fikat ;)

2008-08-25 @ 19:07:05
URL: http://parentes.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag har sett filmen, den är verkligen brutalt jobbig att se. Vill inte se den igen..

2008-08-26 @ 17:14:28
URL: http://kakan84.blogspot.com
Postat av: Elin

Em: Den är värd att se iaf :)blev ju en tårfylld kväll istället för fika ;)



Karin: mhm... riktigt jobbig.

2008-08-27 @ 14:47:11
URL: http://eerdal.blogg.se/
Postat av: Carro

Den är sjukt bra o sevärd tycker ju jag...! En dos av verklighet som gör ont ända in i själen, men som ändå är nyttig...tycker jag.

2008-08-28 @ 13:45:53
Postat av: Elin

Carro: Ja, tack för att jag fick se den med dig :)

2008-08-30 @ 21:31:01
URL: http://eerdal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0